Akupunktur Tedavisi

‘Sağlığın başlangıcı hastalığı tanımaktır’
Miquel Cervantes

Akupunktur Tarihçesi

Uygarlık tarihi boyunca insanlar sağlıkları ile ilgili problemler yaşamıştır ve bu durum, insan var oldukça da devam edecektir. Öyle ki her dönemde; dönemin bilgi dağarcığı ve teknik imkanları doğrultusunda farklı tanı ve tedavi yöntemleri uygulanmıştır. Tanı ve tedavi yöntemleri; teknik imkan ve bilinç haricinde aynı zamanda coğrafi ve kültürel özelliklere göre de değişkenlik göstermiştir. Akupunktur da bu tanımlamaya örnek verilebilecek başlıca tedavi yöntemlerinden biridir.

Akupunktur; 3000 yıllık bir geçmişi olan ve günümüzde hala sıklıkla uygulanan bir tedavi biçimidir. Geleneksel Çin akupunkturu olarak tanımlanan ve sivri taşların insan bedeninin belirli noktalarına batırılarak uygulanan yöntem; ‘Bian’ olarak da adlandırılmıştır. Bununla birlikte yapılan arkeolojik kazılarda M.Ö. 1000 yılından kalma akupunktur iğnelerine rastlanılmıştır. Zaman içerisinde tüm dünyada akupunktur yöntemi geliştirilmiş ve etken olduğu hastalıklar da çok daha nitelikli bir şekilde değerlendirilmiştir.

Akupunkturun Uygulama Disiplini

Akupunktur; insanın deri ve kas dokularının özel iğneler ile uyarılması disiplinine dayanmaktadır. İnsan vücudunda bulunan tetik noktalarının konumları ile büyük benzerlik gösteren akupunktur noktalarının adlandırılması; bulundukları konumlarına ve tedavi edilen semptomlarına göre yapılmıştır. Düşük elektrik direncine sahip olan akupunktur noktaları uyarıldığında ses ya da ışık sinyali vererek konumlarını doğrulamaktadır.

Akupunktur iğneleri doğru noktalara etki ettiğinde bağışıklık sistemi hücrelerinin ve ağrı kontrolünün sağlanmasında etkili olan vücut kimyasallarının salınımını sağlamaktadır. Bununla birlikte beyindeki limbik sistemin çalışmasına etki etmekte, ağrı ve acı hissinin kontrolü ile hipofiz ve hipolatamus bezlerini uyararak beyin kimyasallarının dengeli bir şekilde salgılanmasını sağlamaktadır.

Akupunkturun İnsan Vücudundaki Etkileri

Akupunktur noktalarına etki edildiğinde sübjektif ve objektif tepkiler gözlemlenmektedir. Bu tepkiler aşağıdaki şekilde açıklanabilmektedir.

Subjektif Etkiler; Çin literatüründe Deqi olarak tanımlanan durum, akupunktur noktasına batırılan iğne sonucu deride açığa çıkan gerginlik, ısı yükselmesi ve acı hissidir. Batırılan noktanın çevresinde kan toplanmaktadır (eritem) ve bu durum hücrelerde histamin ile bradikinin gibi salgılar nedeni ile gelişmektedir.

Objektif Etkiler; Akupunktur yönteminin objektif etkileri sinir sistemi, immun sistem ve gastrointestinal sistem olarak farklı bağlamlarda değerlendirilmektedir. Uygulama konumu ve uygulama biçiminin nitelikli bir şekilde belirlenmesi ile kişinin yaşadığı sağlık problemleri güvenilir bir şekilde tedavi edilebilmektedir.

Akupunktur İğneleri

Akupunktur tedavisinin seans sayıları, hastalığın türü ve derecesine bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Seans süreleri ise akupunktur aneljezisi elde edilme sürelerine göre 20 ila 40 dakikadır.

Akupunktur tedavisinde kullanılan iğneler farklı materyallerden elde edilmektedir. Çelik, gümüş ya da altın olabilen akupunktur iğneleri, hastalığın türüne göre ya da tedavi noktasının anatomik yapısına göre farklı derinliklerde batırılmaktadır.

Geleneksel Çin Tıbbına Göre Akupunktur Noktaları

Geleneksel Çin tıbbında hastalıkların tamamının kökeninde çevresel faktörlerin olduğu düşünülmüştür. Aynı zamanda hayat kavramının Güneş ve Toprak enerjilerinin birleşimi olarak tanımlanmıştır. Bu gibi farklı teoriler geliştirilerek akupunktur tedavisi ve insan vücudunda akupunktur noktalarının konumu belirlenmiştir.

Akupunktur noktaları; (Ying|Yang) Zıtlık teorisi ve (5 Element) Dönemsellik teorilerinden yola çıkılarak keşfedilmiştir. Bu bağlamda Yang organlar ve Ying organlar sınıflandırılması yapılmıştır.

Yang organlar (içi boş organlar): Safra kesesi, İdrar kesesi, ince ve kalın bağırsak ile midedir.

Ying organlar (içi dolu organlar): Böbrek, kalp, akciğer, karaciğer ve dalaktır.

5 element teorisi ise benzer sınıflandırmalar yapmakta ve akupunktur noktalarının belirlenmesinde yardımcı olmaktadır.

Akupunktur Tedavisi Nerelere Uygulanır?

Akupunktur tedavisi vücudun belirli noktalarına uygulanmaktadır. Uzun yıllardır yapılan araştırmalar sonucunda etken noktalar belirlenmiş ve uygulama sonrasında olumlu sonuçlar alınmıştır. Akupunktur tedavisinin uygulandığı başlıca bölgeler; kol ve bacaklar ile vücudun gövdesidir. Aynı zamanda tıp alanında mikrosistem olarak tanımlanan; el ve ayaklar, baş ile kulakta da uygulanabilmektedir.

Akupunktur tedavisi; klasik yöntemler ile akupunktur iğneleriyle uygulanmasının yanı sıra aynı zamanda günümüz teknolojisi ile moxa, lazer, infrared ve elektroakupunktur yöntemleri de gerçekleştirilmektedir. Kuru iğne akupunktur yöntemine ek olarak sık uygulanan akupunktur teknikleri şu şekildedir;

• Lazer akupunktur: Özellikle çocuklarda ve iğne korkusu yaşayan yetişkinlerde uygulanmaktadır. Akupunktur noktalarına lazer ışınlarının gönderilmesi disiplinine dayanmaktadır.
  • Elektroakupunktur: Akupunktur noktalarına iğnelerin yerleştirilmesi ve yerleştirilen iğnelerin ucuna elektrik akımı verilmesi disiplinine dayanmaktadır. Bu yöntem genellikle ağrı tedavisinde uygulanmaktadır.

Akupunktur ile Tedavi Edilen Hastalıklar

Modern tıbbın ve ilaç endüstrisinin hakim olduğu günümüzde dahi akupunktur yöntemi oldukça sık kullanılan bir tedavi yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Birçok hastalığın tedavisinde uygulanan akupunktur yöntemi; herhangi bir risk faktörü barındırmamaktadır ve bu yöntemin herhangi bir yan etkisi bulunmamaktadır.

Akupunktur tedavisinin etken olduğu hastalıklar özellikle; ağrı, felç, psikolojik problemler, solunum sistemine bağlı hastalıklar, sinüzit, romatizmal hastalıklar ve dermatolojik problemlerdir. Bunlarla birlikte akupunktur; cinsel fonksiyon bozukluklarının, adet düzensizliklerinin tedavisinde de uygulanmaktadır.

Akupunktur tedavisi modern tıp imkanları ile birlikte uygulanabilen ve oldukça olumlu sonuçlar açığa çıkarabilen bir tedavi yöntemidir. Günümüzde insanların yaşam tarzlarının değiştirilmesinde (sigarayı bırakma) dahi uygulanabilen bu yöntem; tıp alanında uzman doktorların uygulaması gereken bir tedavi biçimidir.

Akupunktur Tedavisinin Uygulanmaması Gereken Kişiler

Akupunktur tedavisi oldukça güvenilir bir uygulama olmasına rağmen özellikle gebelik dönemindeki kadınlara, kanama ile pıhtılaşma ile ilgili problem yaşayan hastalara ve kanser tedavisi gören kişilere gerekli tanı ve tetkik süreci sonrasında uygulanması önerilmektedir.

E-Bülten’ e kayıt olarak en yeni haberler, duyurular ve güncellemelerden ilk siz haberdar olabilirsiniz...